Satul celor 70 de Bordeie si muzica culta


Violonistii din satul 70Intamplator am aflat ca un tigan din acest sat stie sa cante la vioara. Acum cativa ani am primit de la o biserica din Matca cateva viori pentru a-i invata pe cei defavorizati sa cante la ele.  I-am spus tiganului ca ii voi aduce o vioara. Mi-a zis ca mai sunt in sat persoane care stiu sa cante la acest intrument.

Am adus viorile si i-am testat pe primi trei pretendenti. Intr-adevar, stiau sa cante cantari religioase invatate din batrani la biserica penticostala din sat, care intre timp a ramas fara enoriasi. Stiau sa cante atat individual cat si in grup, toti trei deodata. Cantarile lor sunt sentimentale iar versurile se repeta intr-una. Mi-a placut.

Unul dintre ei, Viorel, se tot invartea pe langa orga electronica pe care o folosim la serviciile religioase in biserica. M-a rugat sa ii dau voie sa incerce. A inceput sa cante cu un deget cantarea pe care mai inainte o cantase la vioara.  Gogu, cel de-al doilea, a inceput sa clante la vioara iar Viorel l-a acompaniat la orga, cu un deget, asa cum stia. Oamenii acestia nu stiu note muzicale, nu au scoala, dar au talent si pasiune. Cand s-au apucat toti trei sa cante, parca am fost furnicat pe spate. Viorile le-am luat inapoi cu mine, acasa.

A doua sambata cei trei au fost primii la biserica asteptand viorile. Pana au intrat copiii, au inceput sa le acordeze. I-am lasat sa cante o cantare si in fata copiilor spre a le trezi si lor interesul. Mai tarziu au cantat si in adunarea adultilor. La sfarsitul programului m-au rugat sa le las imprumut viorile acasa ca sa mai repete. Le-am lasat.

Urmatoarea saptamana a venit al patrulea lautar la mine dupa vioara. Era baut. L-am lasat sa cante. Stia bine. Pe fata lui se vedea fericirea cand canta la vioara. A cerut vioara pentru acasa. Nu i-am dat-o. I-am spus sa mai vina la biserica dar fara sa bea. A venit si sambata urmatoare, tot baut. L-am lasat sa cante dar tot nu i-am dat vioara. Cand canta, parca era in al noualea cer.

Sambata urmatoare a venit treaz, fara sa fi baut nimic. A cantat din nou. I-am lasat imprumut vioara. Tot atunci a venit si al cincilea lautar. Unul din ceilalti patru i-a imprumutat vioara lui si a cantat si el alaturi de ceilalti. Foarte bine, impecabil. Insa nu poate primi vioara pentru ca nu mai am. Trebuie sa repar o vioara veche, stricata si sa-i mai cumpar arcus si corzi. Aceasta reparatie costa cat jumate de vioara noua. Dar trebuie sa o fac.

Mai am un tigan in sat care stie sa cante la chitara dar nu am si trebuie sa o cumpar. Alti doi stiu sa cante la acordeon, insa un acordeoin second hand c

Pana acum tiganii nu au folosit viorile in alt scop decat cel pe care le-au primit imprumut. Nu au fost cu viorile la colindat desi ar fi avut ocazia de sarbatori sa faca asta. Le place sa cante cantari religioase si copiii lor vor sa invete si ei.osta cat doua viori noi.

Acum caut un profesor de vioara care sa isi ia timp pentru ei sa ii invete notele cat si alte cantari noi. Caut resurse si pentru acordeoane. Pe copii as vrea sa ii invat sa cante la flaute de diferite marimi. Ei sunt foarte muzicali si absorb totul ca un burete.

De ce sa nu canalizam aceasta dorinta buna a lor de a canta?

Recital de vioara in biserica din haghig

Scrie un comentariu

Din categoria Muzica

Lasă un răspuns

