Scolarii din Satul 70


Scolari de clasa a V-a


De zeci de ani, de cand exista in acest sat scoala, educatia copiiilor s-a oprit la clasa a V-a. Chiar daca anual sunt aproape 100 de copii de varsta scolara totusi ei nu reusesc sa treaca de clasa a V-a. Deci putem spune ca promovabilitatea din clasa a V-a este zero.
Sa fie din cauza ca acesti copii de rromi au un IQ mai mic decat cei ai romanilor si maghiarilor din zona? Exista vreo boala mentala care ii impiedica sa depaseasca nivelul clasei a V-a? Sau pur si simplu nu sunt deloc interesati de scoala?
Un singur elev, Ciprian, din toata istoria satului a reusit sa ajunga in clasa a XI-a dar nu a terminat-o dupa care s-a inscris la o scoala profesionala de bucatari. El este mandria satului pentru ca a reusit sa treaca de clasa a V-a. Am inteles totusi ca performanta sa se datoreaza faptului ca a fost crescut de o alta familie, el nu a trait practic in sat. Traind intr-un alt mediu, traiectoria lui a fost diferita.
Daca am admite ca acesti copii sunt nedezvoltati intelectual suficient ca sa aiba un curs normal in sistemul de invatamant romanesc am admite ca Hitler a avut dreptate: tiganii sunt inferiori rasei albe. Rezultatele scolare obtinute pana acum in satul celor 70 de bordeie par sa intareasca aceasta supozitie.
Totusi exemplul lui Ciprian spune ca acesti copii nu sunt inferiori celorlalti.
Ba mai mult, tinerii care acum au 18-20 de ani, din acest sat, ar dori sa isi reia studiile daca nu exista nici o posibilitate. Ei isi dau seama de importanta scolii. Chiar si adultii peste 30 de ani ar dori sa invete, daca s-ar putea, sa o ia de la capat si sa treaca de fatidica clasa a V-a, sa ajunga eventual pana in clasa a VIII-a.
Chiar si parintii copiilor care sunt acum in clasa a V-a ar dori ca acestia sa nu se opreasca aici si sa mearga mai departe.
Care ar fi deci adevaratele motive pentru care acesti copii nu reusesc sa treaca de clasa a V-a?
In primul rand nu a existat niciodata vreo gradinita de stat in acest catun. Doar de vreo cativa ani, un grup de crestini din Olanda au infiintat o gradinita crestina. Aici, vin in fiecare zi doua tinere educatoare din Brasov si ii invata pe copiii din satul celor 70 de bordeie diverse programe educationale adaptate varstei lor. Gradinita este bine dotata cu jucarii si materiale educative. Bineinteles ca li se preda si intamplarile Bibliei adaptate varstei lor, sunt invatati poezii si cantecele.
Dupa ce trec de gradinita, ii asteapta scoala primara de stat care se afla foarte aproape de locuintele lor. Aici exista 4 sali de clasa capabile sa ii primeasca pe scolarii de clasele I-IV. Aici au petrecut primi ani de scoala aproape toti locuitorii satului. Deci statul le-a oferit posibiliatea de a “face” primele patru clase.
Totusi, in primii patru ani de scoala se formeaza deprinderile de invatatura. O invatatoare mi-a spus ca unii copii lipsesc foarte mult de la scoala si parintii sunt de acord cu aceasta. Venind foarte rar, ei abea stiu sa citeasca si sa socoteasca. Multi raman de cateva ori repetenti pana sa ajunga in clasa a IV-a.
Problema incepe abea dupa aceea. Pentru a merge in clasa a V-a copiii sunt nevoiti sa mearga in satul vecin, la vreo 8 km. Pentru jumatate din aceasta distanta primaria le ofera un microbuz care ii ia de jos, de la poalele dealului si ii duce la scoala. Restul distantei (aproximativ 3 km) trebuie sa o parcurga pe jos. Mai greu e la intoarcere, cand, obositi si flamanzi, copiii se intorc acasa urcand dealul. Dar cel mai greu este atunci cand ploua. Drumul este desfundat iar hainele de ploaie cam lipsesc. Atunci, de regula copiii raman acasa. Daca se nimereste un sezon intreg mai ploios deja soarta anului scolar e compromisa. Iarna de asemenea e foarte greu pentru copii avand incaltamintea rupta sau de vara, sa mearga prin nameti pana la locul de unde ii preia microbuzul scolii. Daca clasele V-VIII ar fi fost tot in sat credem ca ar fi putut promova scoala mai usor.

Copii mergand la scoala

Deci distanta mare pana la autobuz precum si incaltamintea si imbracamintea neadecvate sunt un obstacol major in promovarea clasei a V-a. Iar daca un copil a ramas de doua ori repetent, automat este exmatriculat definitiv din scoala pentru ca varsta sa nu mai corespunde cu varsta celorlalti.
Chiar anul acesta (2010-2011) s-a intamplat ca toti copiii care anul trecut au fost in clasa a V-a au ramas repetenti datorita absentelor. Dintre acesti 15 copii repetenti, 4 urmau sa fie exmatriculati pentru ca fie au mai fost de 2 ori repetenti, Cand le-am comunicat celor in cauza cat si parintilor faptul ca 4 dintre ei nu vor mai putea merge la scoala s-au intristat foarte mult. Pe copii ii cunoasteam. Doi dintre ei au avut o prezenta buna la scoala iar unul era chiar stralucit la invatatura. Dar legea nu iarta.
Mi-am luat inima in dinti si am avut o discutie particlara cu directorul scolii. In urma acesteia, dansul mi-a promis ca pe trei dintre ei ii va primi din nou la scoala. Mare a fost bucuria parintilor cand au aflat ca soarta scolara a copiilor lor nu este pectuluita definitiv. Ei au putut incepe din nou scoala alaturi de ceilati.
Anul acesta scolar (2010-2011) sunt 19 elevi inscrisi in clasa a V-a. La sfarsitul anului 2010, din 74 de zile de scoala, cel mai silitor elev a fost prezent la 28 dintre acestea. Opt copii au avut peste 20 de zile prezente la scoala. Unul singur nu a fost deloc la scoala. Deci se observa o rata mare a absenteismului.
Cauzele absenteismului sunt:
1. Dezinteresul parintilor: acestia nu insista ca copiii lor sa mearga la scoala atunci cand le lipseste cheful. Ba mai mult, adesea ei isi opresc copiii acasa ca sa ii ajute la treburile gospodaresti

Scolari cu caruta

2. Transportul deficitar: microbuzul scolii ii trasnporta de la soseaua judeteana pana la scoala, pana acolo au de mers o jumatate de ora de mers pe jos; programul acestui microbuz face ca ei sa piarda prima jumatate de ora si sa stea in curte pana la ora ormatoare
3. Imbracamintea si incaltamintea (cand ploua copiii ar ajunge uzi complet la scoala); datorita hainelor de slaba calitate cat si datorita noroiului cu care sunt obligati sa ajunga la scoala, ceilalti copii, desi sunt tot tigani, ii ironizeaza pe acesti copii si ii descurajeaza
4. Lipsa unui mentor care sa stea in permanenta cu ei sa faca lectii, sa ii incurajeze si sa ii stimuleze
Inlaturand cauzele care favorizeaza absenteismul cred ca acesti copii ar putea avea o dezvoltare scolara normala.
Pentru stimularea interesului pentru scoala s-ar impune urmatoarele masuri in Satul Celor 70 de Bordeie dar si in alte sate similare:
a. vizitarea periodica a familiilor copiilor din clasa a V-a
b. organizarea unui transport eficient la scoala prin cumpararea unui microbuz pt elevi
c. verificarea periodica a starii hainelor si imbracamintii si ajutorarea lor cu imbracaminte de calitate
d. organizarea unui AFTER SCHOOL in satul vecin, Araci, unde acesti copii sa poata primi o masa calda la pranz si sa faca lectii cu un mentor.
e. cresterea stimei personale prin aspectul ingrijit. La acest centru copiii ar putea sa isi lase imbracamintea de scoala, sa o spele si sa o calce tot aici, ca atunci cand vin la ore, dupa ce s-au schimbat, sa arate la fel de bine ca ceilalti copii. Tot aici ar putea sa faca dusuri de doua/trei ori pe saptamana pentru o igiena adecvata.
f. dezvoltarea aptitudinilor proprii prin invatarea unor indeletiniciri adaptate varstei lor (croitorie, mecanica, tamplarie, gradinarit, etc)

Copii tigani jucandu-se

g. organizarea unor excursii si tabere in alte localitati pentru ca acesti copii sa iasa cat mai des din mediul lor si sa se dezvolte prin activitati creative
Frumoasa lucrare educativa cu copiii din satul celor 70 de bordeie este dificila si anevoioasa dar poate avea rezultate foarte frumoase oferind acestor copii alte valori decat cele pe care le-au primit in mediul lor limitat.

Valentin Bota, Brasov, 3 februarie 2011
0728-330.901, valibota(at) yahoo.com

Anunțuri

Scrie un comentariu

Din categoria Educatie copii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s