Am demarat pregatirea unui program festiv cu copiii din sat


Sambata, 20 februarie, am demarat actiunea de pregatire a programului festiv care va avea loc primavara aceasta, in aprilie 2010.
Programul cuprinde 44 de strofe de poezie si mai multe cantece din care vom invata atatea cate vom putea pana atunci. Fiecare copil va spune una din strofele acestei poezii, iar cei mai talentati dintre ei, care doresc acest lucru vor spune doua sau trei strofe. In total, in jur de 40 de copii vor avea de spus o poezioara de patru randuri sau mai mult.
Mai multe persoane m-au sfatuit sa NU fac acest program festiv cu copiii deoarece:
1. nu acesta ar fi nevoia lor cea mai mare in acest moment si
2. copiii de rromi sunt delasatori si nu vor invata poeziile, iar noi ne vom cheltui energia in ceva ce nu va avea prea mare succes.
Cand le-am prezentat ideea acestuii program, copiii au raspuns pozitiv si, aproape fiecare dintre ei dorea sa spuna o strofa din acea poezie.
Cand am inceput sa le impart cate o strofa, am incercat sa ii testez sa vad cum stiu sa citeasca. Am descoperit cu stupoare ca multi copii, desi merg la scoala in clasele primare, inca nu stiu sa citeasca. Cei mai multi dintre ei citesc pe litere, doar vreo cativa au fost capabili sa citeasca pe cuvinte. Am gasit chiar o fetita in clasa a V-a care nu stia sa citeasca aproape deloc. Nu stiu cum a ajuns pana in aceasta clasa fara sa stie sa citeasca.
Asa ca mai intai le-am impartit cate o strofa celor ce au stiut sa silabiseasca poezioara. Totusi, ajungand la 75% din program si epuizandu-se acesti copii, iar doritori mai existau, am inceput sa impart si celor ce nu stiau sa citeasca dar care au promis ca ii vor ruga pe parinti sau pe fratii mai mari sa ii ajute sa memoreze aceasta strofa din poezie. Am acceptat si varianta asta.
Insa au fost multi copii care cereau insistent si a doua strofa de poezie spre a o recita la acel program. Le-am spus ca le voi da a doua strofa doar daca vor dovedi saptamana urmatoare ca au invatat-o pe dinafara pe prima. Iar astazi la pranz voi merge sa vad ce au invatat. Astept cu nerabdare sa vad cati dintre cei ce nu stiau sa citeasca totusi au invatat poezioara si cati dintre cei ce stiau sa citeasca au invatat-o ca sa primeasca si urmatoarea strofa. Totusi, stiu ca vor fi si unii care nu si-au invatat strofa saptamana aceasta.
Tot saptamana aceasta am vorbit si cu directorul scolii prezentandu-i initiativa noastra in legatura cu acest program festiv. A fost foarte incantat, m-a incurajat sa il facem si s-a oferit sa ne ajute vorbind cu invatatoarele sa repete cu copiii, in timpul saptamanii poezia respectiva. A mai spus ca ar fi o idee buna sa tinem acest program in Caminul Cultural al comunei de care apartine satul, unde s-ar putea sa vina si Primarul si consilierii din Primarie si poate chiar politistii, medicii si alte personalitati ale comunei.
De asemenea ne-a pus la dispozitie scoala din sat ca sa pregatim acest program. Pana acum ne-am adunat fie in casele (bordeiele) oamenilor, fie in biserica penticostala. In locuinte insa conditiile de lucru erau mai dificile, iar biserica are o singura incapere in care e greu sa lucrezi cu 100 de copii. De aceea ne este de mare folos scoala care are 4 sali de clasa si unde ii vom imparti azi pe copii pe grupe de varsta.
Problema pe care o vom intampina astazi este ca nu avem destui instructori.
Eu ma voi ocupa de grupa de varsta 12-16 ani (adica clasele V-VIII), un student se va ocupa de grupa de varsta 17-22 de ani (adica varsta de liceu si peste), o mama din grupul voluntarilor se va ocupa de clasele 1-IV, si va ramane descoperita gradinitia unde avem foarte multi copii. In general avem voluntari si pentru aceasta grupa de varsta dar astazi sunt plecati din localitate, unii dintre ei fiind studenti au plecat acasa dupa sesiune. Deci am mai avea nevoie de voluntari cu experienta in lucrarea cu copiii.
Tot saptama aceasta m-am intalnit si cu invatatoarele de la gradinita privata din sat. Aceasta gradinita este sponsorizata de o asociatie crestina care lucreaza in mod special cu rromii. Le-am prezentat ideea programului si s-au oferit sa ne ajute invatandu-i pe un numar de 8-10 copii de gradinita cate o strofa din acest program.
Astfel se contureaza ca fiind realizabil acest program festiv care va avea loc in luna aprile, cel mai probabil spre sfarsit. Eu sper ca va fi o bucurie atat pentru copii, cat si pentru parinti, autoritatile din comuna dar si pentru noi.
Vali Bota
http://www.facebook.com/people/Valentin-Bota/780397471
http://www.valibota.blogspot.com

Un comentariu

Din categoria Educatie copii

Un răspuns la „Am demarat pregatirea unui program festiv cu copiii din sat

  1. Din pacate actiunea aceasta nu si-a atins scopul. Am invatat din ea cateva lucruri importante:
    – cu resursele noastre umane actuale nu reusim sa facem fata la cei peste 100 de copii ai satului
    – instructorii nostrii trebuie sa-si schimbe fundamental modul de lucru cu acesti copii de rromi care nu au deprinderile copiilor care frecventeaza scolile din oras
    – avem nevoie de doze mari de rabdare pe termen lung precum si de dublarea echipelor de voluntari pentru lucrul cu copiii
    – pentru anul 2010 – 2011 ne propunem sa lucram doar cu un segment restrans de copii, cei de clasa a V-a si a VI-a, aprox. 35 de copii, pe care sa-i vizitam cel putin de doua ori pe luna
    – odata la trei luni sa facem si o excursie cu ei

Lasă un răspuns

